Nejsem přívržencem vysokých budov

Hlavní stránka » Aktuality » Nejsem přívržencem vysokých budov

Tamir Winterstein, generální ředitel developerské skupiny Lighthouse Group, se narodil v Bratislavě, vystudoval v Izraeli a již 15 let působí v Praze.

Začínal jako statik při plánování staveb, pracoval jako stavební dozor, a dokonce si pro tuto činnost zřídil firmu. Až v 90. letech se z něho stal developer. Tudíž ho na stavbách máloco překvapí či zaskočí…

Jak vnímáte rozdíl mezi izraelským a českým realitním trhem?
Izraelský trh je jako všechno v Izraeli o hodně rychlejší a dynamičtější, ale také více rizikový, takže výkyvy jsou větší. Za poslední roky je tam obrovský vývoj developmentu, staví se všude. Kudy jdete, tam jsou jeřáby, takže obrovský stavební boom. Ale prožil jsem tam i období krize. Když se mě zeptají, jak posuzuji krizi v České republice, odpovídám, že to žádná krize nebyla, jen zpomalení. Krize nastane, když se byt nedá prodat ani za cenu nižší než výrobní. Tady se obchody zpomalily, ale dalo se celkem normálně přežít.

Jak se v Izraeli prosazuje moderní architektura?
Velká izraelská města s výjimkou Jeruzalému jsou moderní, postavená od základů zhruba od 20. let minulého století. Jeruzalém je samozřejmě mnohem starší. Tel Aviv má centrum z 20. let s patrným vlivem Bauhausu, které se stále udržuje a chrání. Nicméně povolují zde stavět i moderní, vysoké budovy. Je to nový trend. Musíme si uvědomit, že tam jsou pozemky mnohem dražší než v Praze. V Praze má pozemek řádově cenu 12–14 % ceny bytu, v Izraeli je to 50 %. Takže když máte pozemek, snažíte se ho maximálně využít. Tady to nemá smysl. Výškové budovy vyjdou dráž, statika je dražší, brutto netto je horší, takže vysoká budova není vždy výhodná. Nejsem příliš velkým přívržencem vysokých budov, určitě ne v historickém centru Prahy. Jsou ale místa, jako je Pankrác nebo Praha 9, která jsou daleko od centra, tam by se mohly takové budovy uplatnit.

Jak v současné době funguje vaše Galerie Harfa? Jak si stojí ve srovnání s ostatními nákupními centry?
Nejúspěšnější centra – Palladium, Nový Smíchov nebo OC Černý Most – se těžce dohánějí. Než se centrum rozběhne naplno, trvá to 2–3 roky – a leckde ve světě i déle, zhruba 5–7 let. To je patrné i na Harfě. Za posledních 12 měsíců vidíme každý měsíc nárůst velmi pozitivních čísel. Předtím to bylo trochu těžší vzhledem k poklesu v celém sektoru retailu. Úspěch je možná založen také na zlepšení nálady kupujících, což plyne z pozitivního vývoje ekonomického růstu i z toho, že vláda vysílá optimističtější signály týkající se vývoje a spotřeby. Okolí Harfy se rychle vyvíjí, dokončují se zde další bytové i nebytové projekty a to má společně s množstvím akcí v O2 Areně pozitivní vliv na návštěvnost a vyšší obraty v Galerii Harfa.

Jsme stále v pozitivní náladě také ohledně bytů?
Nejenže se to píše, je to i pravda. Byty se prodávají, je o ně zájem, lidé jsou ochotni nést určité riziko spojené s investicí. Vnímám pozitivní náladu nejen z pohledu našeho projektu, ale i podle prodeje jiných projektů. V posledních letech, kdy lidé méně investovali do nemovitostí, se nahromadila potenciální energie k nákupům a nyní se projevuje. Kdybychom ji rozložili do jednotlivých let, bude to vlastně standard. Nakupuje se sice hodně, ale kupci jsou opatrnější než před 7–8 roky, kdy se stálo v řadě na koupi bytu. Lidé pečlivě kontrolují kvalitu projektů. To je správné. Jde přece o životní investici.

Jak vnímáte slevy z cen bytů? Vy údajně slevy nedáváte…

To jsem uvedl v jednom interview, kdy se mě ptali, jestli budu snižovat ceny bytů, a já odpověděl, že ne. Neznamená to ale, že to neudělám ani nikdy v budoucnu. Trh je silný a diktuje cenu, ale nemusíme v tom být agresivní. Myslím, že přidávat k bytu auto nebo dovolenou v Karibiku je absolutní nonsens. Lidé si jdou kupovat byt, a když se budou snažit, můžou si vyjednat nějaké vyšší standardy, lepší materiály, ale ne dovolenou v Karibiku. Každý obchod by měl být separátní. Filozofie dlouhodobých projektů by měla být vždy taková, aby se cena bytu udržela na hranici kupní ceny. Doufáme, že ceny porostou – náznaky zde jsou. Tady v Čechách nás nejspíš nečekají tak dramatické výkyvy jako třeba v Anglii nebo USA. K výkyvům dochází hlavně v případech, kdy jsou dražší pozemky. Tady jsou pozemky stále relativně výhodné, což snižuje pohyby cen.

Začali jste spolupracovat s developerskou společností Daramis…

Spolupracujeme na projektu Marina Island. Daramis se hodně soustředí na bytové projekty a mají na to kvalitní tým, který realizuje stavbu, stavební dozor i prodej bytů. Naše spolupráce je velmi dobrá. Daramisu jsme prodali i projekt Zelené Město. První fáze byla úspěšná, druhá je ještě úspěšnější, protože lidé už před sebou vidí částečně dokončený projekt. Spolupráce s Daramisem je z našeho pohledu velmi pozitivní…

Daramis reaguje na vývoj trhu, nakupuje hotely. Jak se to promítá do vaší spolupráce?

Sedíme v jedné budově, znám je velmi dobře. Jejich tým je o generaci mladší než já, takže s ohledem na věk vidí horizont o dost dál. Já nyní plánuji tak pět let dopředu a delší projekty momentálně nevyhledávám.

Kdo jsou klienti, kteří nyní kupují vaše byty?

Naši klienti jsou hlavně Češi a cizinci, kteří trvale či dlouhodobě žijí v Praze. Investiční sektor, tedy firmy, které skupují byty, jsme neoslovili; myslím, že to není správný směr. Kdysi bylo období, kdy někdo kupoval byty a myslel si, že na tom vydělá. Nakonec se to ukázalo jako nesprávný postup a nerad bych se s tím opět setkal.

Ohledně velikosti projektu jste spíše zdrženlivější. V Praze některé nepříliš vydařené velké projekty už stojí…

Někdy developeři zapomínají, že projekty o velikosti 400–500 bytů nebo s 50–60 jednotkami představují dvě různé disciplíny. Je to sice pořád stavařina, používají se stejné betony, stejné cihly, ale celé je to od začátku úplně někde jinde – od plánování, architektury, integrace do okolí přes financování, které je úplně jiné, až po realizaci, dokončování a prodej. Na to se občas zapomíná, plocha je pak příliš zahuštěná, vznikají chyby…

Jaké máte argumenty, abych si koupil byt právě u vás?

Marina Island je opravdu jediný projekt v této lokalitě přímo na řece. Mezi řekou a projektem je pouze cyklostezka a zelená plocha. Z druhé strany je přístav, takže na obě strany jsou krásné výhledy. Je to projekt, který má komplexní řešení. Není to jedna, ale pět budov propojených společným zázemím a službami. Projekt má několik parametrů, jimiž dosahuje jisté odlišnosti. Je to jednak lokalita a potom oddělení privátního prostoru od veřejného. Měli jsme hodně času mezi první a druhou fází, takže každý z bytů byl naplánován do posledního milimetru. Snad se nám podařilo vyhnout se chybám, které se objevují v jiných projektech. Jsou tam společné služby, např. fit centrum a společenský prostor pro návštěvy např. i s možností grilování, myčka aut, která očistí auto od sněhu nebo bláta, takže v garáži bude čisto… Krásný privátní park s vodními prvky. Co se bytů týče, v nabídce jsou townhousy, penthousy i komfortní byty. Na první pohled zaujmou vysoké stropy, velkolepé terasy s celoskleněným zábradlím, plně vybavené designové koupelny s podlahovým topením a celkově unikátně řešený prostor. Je to projekt, který má opravdu velké kvality.

Jaký je zájem o byty?

Na prodej máme tři z pěti domů, kde je dnes prodáno přes 60 % bytů. Je to víc, než jsme v našem byznys plánu v této době počítali. Ze tří domů dva stavíme, třetí začneme někdy v říjnu. Je třeba relokovat přístupovou cestu a potom se postaví další dům. Na další dva domy, které nejsou zatím v prodeji, už máme 25 % rezervací, což je pro nás více než uspokojivé.

Jaké další projekty připravujete?

Pracujeme na územním rozhodnutí druhé fáze projektu Prague Marina Island, takže tady v Holešovicích máme potenciál na dalších přibližně 400 bytů vedle těch 460, které stavíme. V bezprostředním sousedství O2 arény připravujeme společný projekt s majoritním vlastníkem, skupinou PPF. Bude to okolo 600 bytů. Teď pracujeme na změně územního rozhodnutí.

Jak hodnotíte současnou situaci na bytovém trhu?

Nečekám, že by do budoucna nastal nějaký dramatický nárůst prodeje, že by lidé stáli v řadě a kupovali byty jako kdysi. Myslím, že budou zdrženlivější, nicméně budou stále nakupovat a dobré projekty se prodají. Pokud nepřijde celosvětová krize, která by zásadně ovlivnila i Česko a jeho ekonomiku, vidím vývoj v nejbližších letech pozitivně.

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.