Dobíjecí stanice pro elektromobily jako standard

Hlavní stránka » Aktuality » Dobíjecí stanice pro elektromobily jako standard

Zpřísňování emisních limitů, prohlášení automobilek o ukončení výroby spalovacích motorů nebo zavádění zákazu vjezdu automobilům se spalovacím motorem do centra měst. Je nesporné, že elektromobilitu čeká v následujících letech podstatný rozmach, který se nevyhne ani České republice.

Důkazem toho může být signifikantní nárůst prodeje elektrických vozidel či tzv. hybridů a představování nových modelů předních automobilek ve verzi s elektromotorem místo motoru spalovacího. Společně s tímto rozvojem postupně stoupají požadavky na dobíjecí místa. To dokládá také aktuálně projednávaná nová směrnice o energetické náročnosti budov (EPBD), o které diskutují členské státy EU a Evropský parlament. Směrnice navrhuje zřízení dobíjecí stanice pro každou nebytovou budovu s více než 10 parkovacími místy v poměru 1:10, tedy jedna dobíjecí stanice pro 10 parkovacích míst, a to pro všechny nově vybudované nebo zrenovované budovy, především pak budovy kancelářské. Zatímco v sousedním Německu lze potkat dobíjecí stanici vedle každé druhé čerpací stanice také v obchodních domech nebo kancelářských budovách, Česká republika se zatím pozvolna probouzí a pomalu začíná tento trend registrovat. Častokrát na žádost nájemců kancelářských prostor, kteří doplňují své vozové parky o elektromobily, či na základě poptávky jejich hostů. Ojedinělé jsou případy, kdy sám vlastník nebo správce budovy proaktivně jedná a zřídí dobíjecí stanici z vlastní iniciativy, někdy i poté, co zjistí nemalé černé odběry ze zásuvek v garážích. Pojďme si tedy blíže představit, jaké jsou možnosti dobíjení elektromobilů a jaká s sebou nesou úskalí v prostředí administrativních a komerčních budov.

PROBLÉMEM JE BEZPEČNOST A ŘÍZENÍ PROVOZNÍCH NÁKLADŮ
Každý elektromobil lze nabíjet i z obyčejné zásuvky 230 V. Pomineme-li fakt, že vlastník elektromobilu s sebou musí mít nabíječku do zásuvky, je třeba si uvědomit, že rychlost dobíjení je žalostně pomalá, protože obyčejná zásuvka 230 V dokáže nabídnout dobíjecí výkon pouze okolo 3,6 kW. V praxi to znamená délku dobíjení elektromobilu v rozmezí od 10 hodin až po 28 hodin v případě vozů Tesla s kapacitou baterie 100 kW. Nabíječka do zásuvky se tedy používá spíše pro dobíjení přes noc v domácí garáži neosazené dobíjecí stanicí, nebo v případě nouze. Druhou variantou, s níž se můžeme setkat, je dobíjení přímo z 16A/32A pětikolíkových zásuvek. Rychlost dobíjení z takových zásuvek je 11 kW nebo 22 kW. U této verze nabíjení tedy odpadá problém s rychlostí dobíjení, která je již solidní (2–4 hodiny), ale nově vzniká problém s certifikací konektorů a samotné bezpečnosti. Výrobce vozů Tesla jako jediný dodává k automobilu originální a certifikovaný adaptér pro připojení do 16A/32A zásuvky.
V praxi to znamená, že většina ostatních adaptérů je vyrobena podomácku, nemají potřebné certifikace a neměly by se k nabíjení elektromobilu vůbec používat. Výrobce elektromobilu tedy nenese žádnou odpovědnost za škody na vozidle a v případě nehody a škodě na majetku vlastníka budovy lze očekávat stejný postoj pojišťovny. U obou výše uvedených způsobů dobíjení je navíc dost těžké sledovat a vyčíslit náklady spojené s dobitím a zpětně rozhodnout, kdo z nájemců spotřebovanou energii uhradí.

DOBÍJECÍ STANICE JAKO ŘEŠENÍ
Dostáváme se tedy k jedinému vyhovujícímu řešení dobíjení elektromobilů, a tím je dobíjecí stanice, často nazývaná také wallbox. Dobíjecí stanice, nebo chcete-li wallbox, je vybavena konektory Mennekes, které jsou od roku 2014 standardem v Evropské unii. Tyto konektory obsahují v porovnání s klasickými 16A/32A zásuvkami signální pin, které slouží pro komunikaci mezi dobíjecí stanicí a elektromobilem. Dobíjecí stanice typu wallbox se od sebe liší především výkonem (až 22 kW), designem, použitými materiály, stupni krytí IP, mechanickou odolností, ochranou proti vandalismu, provedením s již integrovaným dobíjecím kabelem, pouze zásuvkou nebo integrovaným proudovým chráničem. Nejpodstatnější rozdíl je ale v uživatelském rozhraní dobíjecí stanice. Wallboxy bez uživatelského rozhraní jsou vlastně pouze oplastované zásuvky 16A/32A se standardem Mennekes. Jedinou přidanou hodnotou takové dobíjecí stanice oproti 16A/32A zásuvce je standard Mennekes, což je v porovnání s pořizovací cenou dost málo, a jde tedy spíše o vyhazování peněz.
Oproti tomu dobíjecí stanice s uživatelským rozhraním přinášejí provozovateli možnosti podstatně širší a pro provozování v garážích s více uživateli nebo ve veřejných prostorech jsou podstatně vhodnější. Prostřednictvím uživatelského rozhraní je možné řídit výkon dobíjecí stanice, aby nedošlo k přetížení hlavního jističe, plánovat dobíjení na dobu s výhodnější sazbou za elektrickou energii, zamezit neoprávněnému používání dobíjecí stanice nastavením přístupových karet, které lze nahradit vstupními čipy od docházkového systému apod. Nastavením přístupových karet získává navíc provozovatel možnost identifikovat každého uživatele dobíjecí stanice, získávat přehled o jeho dobíjení, spotřebované elektrické energii (lepší dobíjecí stanice v sobě mají certifikovaný elektroměr) a v případě používání dobíjecí stanice více uživateli náklady za dobíjení jednoduše rozúčtovat. To vše vzdáleným přístupem ke stanici z pohodlí kanceláře.
Pokud je dobíjecí stanice vybavena i komunikačním protokolem OCPP, nabízí se také možnost připojit ji do dozorového centra třetích stran. V takovém případě získává provozovatel zpravidla online technickou podporu, vzdálené řešení případných problémů s dobíjením, automatické generování periodických reportů nebo zpracovávání měsíčního rozúčtování a fakturace. Odpadají tak veškeré práce spojené s provozováním dobíjecí stanice. V případě napojení do dozorového centra je navíc možné jednat o prodloužení záruční doby.

VÝBĚR DOBÍJECÍ STANICE
O vhodném výběru dobíjecí stanice pro konkrétní potřeby je vždy dobré se poradit s odbornou společností. Jednou takovou je společnost smart4smart, s.r.o., která má výhradní zastoupení pro dodávky špičkových dobíjecích stanic výrobce Etrel.
Dušan Hozák / PR

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.